Schiereiland Coromandel – vakantiebestemming

Voldaan en met een (té) volle buik gaan we slapen op een boerderijcamping op slechts 2km afstand van Hobbiton. Als we in de ochtend wakker worden voelt het nog steeds alsof we in de Shire zijn tussen de groene rollende heuvels. De mensen die hier wonen boffen maar, iedere dag opstaan met zo’n uitzicht. De boerin/campingeigenaar gaat verse eitjes rapen in het kippenhok en doet ze voor ons in een doosje, 6 NZD (3 EUR) voor 12 stuks. We proberen onze eitjes altijd bij een boer te kopen, veel verser (en goedkoper) dan in de supermarkt.
Het is lekker weer, veel zon en weinig wolken en we maken veel stops langs de idyllische oostkust van Coromandel, in plekken als Whiritoa Beach en Whangamata. Veel Nieuw Zeelanders vieren of vakantie in Coromandel of hebben er een vast vakantiehuis. Er hangt een echte vakantiesfeer, perfecte kleine dorpjes volgebouwd met huizen die er allemaal uitzien als een vakantiehuis, rondom een lagune of een haven die vol liggen met bootjes en jachten.

En dat allemaal in 1 dag !?
Ook ik ben blij met Daniels aankoop, vroeg wakker als ik altijd ben, ga ik fietsend de omgeving verkennen. Zelfs de mensen zijn in vakantiestemming, iedereen wat ik tegenkom wenst me enthousiast een goedemorgen en vertelt me wat voor een mooie dag het gaat worden! Ik fiets tot het uiterste puntje van Tairua , totdat ik niet meer verder kan per fiets. Hier moeten we straks terugkomen om te wandelen, het is zo’n mooi gebied.
Terug op de camping is Daniel ook toe aan wat actie, voor een tientje huren we beiden een kajak om het gebied vanuit een ander oogpunt te bekijken. Het is net vloed, de lagune staat weer vol met kristalhelder zeewater. Onder een brug door kajakken we via een rivier diep de boerenlandschappen in. Als het riviertje te smal en ondiep wordt keren we weer om. Terug in de lagune dobberen we nog wat rond, jammer dat we na een paar uur kajakken last hebben van onze schouders en benen, het is heerlijk om op het water te zijn!
Met het busje rijden we naar het eindpunt van mijn fietstocht en wandelen verder. Helemaal verder totdat we op de top van een mini vulkaan, Paku Summit, staan. De route gaat ook door woonwijken, wat een huizen! De een nog groter dan de ander, en allemaal mét ruim balkon én een boot op de oprit.

Stingray Bay
De volgende stop is een natuurgebied wat noordelijker, met mooie baaien en rotsformaties. Bij Stingray Bay zien we mensen snorkelen zonder wetsuit, dat willen wij ook! We keren meteen om en gaan de spullen uit het busje halen. Yes! Eindelijk weer snorkelen, dat is lang geleden! Terug bij de baai zijn de andere snorkellaars al vertrokken en zijn we maar met z’n 2en. Nouja, we doen wel heel voorzichtig. Ik heb een sporttruitje aan, dat houdt de kou misschien wat tegen. Een paar meter in het water zien de pijlstaartroggen al! Ik vind het een best spannend, die beestjes hebben best een lange puntige staart. Maar als het goed is doen ze niets, tenzij je gekke capriolen à la wijlen Steve Irwin uithaalt. We zien er veel, sommigen liggen (klaar voor de aanval?) bedekt in het zand en afentoe zwemt een groot exemplaar dieper de zee in (gelukkig). Na een tijdje komen een paar Amerikanen de baai in lopen op blote voeten, zoekend naar de roggen. Dat lijkt mij geen goed idee, ik geloof niet dat roggen het leuk vinden als iemand op ze gaat staan.. Ik zie 1 meisje recht op een ray aflopen en ze heeft niets in de gaten. ‘Stop walking! There’s a stingray right in front of you!’ Ze loopt door roepend: ‘What? Where?’ ‘STOP WALKING!!’ Gelukkig (of helaas?) ziet ze de pijlstaartrog op tijd en stopt eindelijk met lopen.
De laagstaande herfstzon verdwijnt helaas snel achter de grote rots klif en het wordt kouder en donkerder in het water. Bibberend kleden we ons om aan de kant. Hoe langer je reist trouwens hoe soepeler je omgaat met omkleden in een publieke omgeving. Volgens mij hebben al aardig wat mensen mijn naakte billetjes (en nog wel meer) gezien, agja. De 2 meisjes komen ook weer uit het water, die zijn er ook zonder steken vanaf gekomen.

Hot Water Beach
Snel doorlopen naar de trekpleister van dit gebied; Catedral Cove, even wat foto’s maken en weer terug. Onze volgende stop; Hot Water Beach is alleen toegankelijk bij eb en dat is om 17.00 ’s avonds of 05.00 in de ochtend, wij willen graag die van 17.00 halen!
De parking staat vol auto’s, op het strand is het ook druk. Wat een grappig schouwspel, er liggen allemaal mensen te badderen in zelfgegraven ondiep laagje stomend water op het zandstrand. Onze ‘badkuip’ komt net vrij, goed idee om niet een schep a 5 NZD te huren. Lekker, een gratis natuurlijk zoutwater bad! Met onze handen graven we wat dieper, om de kuil wat groter te maken. Aan 1 kant is het zand zo heet dat ik het niet eens kan aanraken!  We blijven liggen totdat het donker wordt, het is zó lekker. Het enige nadeel, van dit bad ben ik alleen maar viezer geworden, het zand zit óveral.

Wat een dag! Na een flink bord spaghetti val ik haast rechtop in slaap. Morgen een rustdagje inplannen. Heerlijk om weer te snorkelen en fantastisch om pijlstaartroggen van zo dichtbij te zien!

Kamperen op het Noord eiland
Via de westkust van Coromandel rijden we verder richting Auckland, dit brengt ons over een bochtige weg langs wat kleine kustplaatsjes. Met aan de linkerkant van de weg weer jaloersmakende met balkon omringde huizen inclusief boot op de oprit. Het is een bewolkte dag dus we maken veel kilometers.
In Coromandel waren de gratis kampeerplekken al ver te zoeken, boven Auckland zijn er geen enkele gratis plekken meer! Voor niet self-contained campers dan, zoals ons. Voor self-contained campers (freedom campers) zijn er zó veel plekken, jaloersmakend. Op een betaalde camping staan betekent nog niet veel luxe, meestal zit alleen de staplek inbegrepen in de prijs; voor douchen, elektriciteit en internet betaal je apart, flauw he.
Daarom genieten we vandaag nog even van het enige gratis plekje, een plekje rechts onder Auckland met zeezicht.

14 gedachten over “Schiereiland Coromandel – vakantiebestemming”

1. Hallo Nicole en Daniël,
    Wat weer n prachtig verhaal en jaloersmakende foto’s.
    Geniet er nog maar even van daar in nieuw-zeeland.
    Liefs en grtjs mam,veroon.

2. Wat leuk weer om te lezen!! Krijg weer flashbacks! 😍😍

Enjoy enjoy enjoy! Of niet😜 Dan zie ik je natuurlijk sneller weer!😬

😘

1. Kimmie! Dankje! 😘
      Ik voel me een beetje on origineel, we doen alles wat jij al hebt gedaan alleen dan een paar jaar later:p
      Hahaha:p helaas we genieten nog steeds! Maar ik mis jou ook
      We bellen snel! 😘😘

3. Hoi Nicole en Daniel.
    Ja ja mooier kan het niet meer worden.
    Super wat je schrijft allemaal.
    119 dagen achter de rug zag ik dat is een lange tijd .
    Nog veel plezier daar .
    gr Truus en Kai.

1. Hoi,
      Ja, we hebben ons busje gister ingeleverd. Dat waren met Australië erbij precies 119 dagen 🙂 Gaat snel he
      Dankjulliewel weer!
      Groetjes

4. He vakantiemuizen wat een prachtige foto’s en verhaal ben toch een beetje jaloers op jullie😜😜 groeten Jan,Ramona,Naomi

5. Oh je schrijft echt zo leuk!! Super spannend ook dat snorkelen met die stingrays. Lijkt me echt zo prachtig daar, en door hoe je schrijf voelt het echt een beetje alsof ik daar ook ben.

Heel veel plezier nog sjatje
    xox

6. Hallo Nicole
    Wat super leuk om je reisverslag te lezen. Wat een belevenis elke dag weer opnieuw. Jullie zien echt hele mooie gebieden.
    Nog heel veel plezier samen in de prachtige natuur. Tot je volgende verslag. Groetjes uit Numansdorp.

1. Hoi Hermien,

Wat leuk zeg dat je nog steeds meeleest!! Ja, wat hebben we al een hoop meegemaakt he 🙂