Het zonnige noorden

We gaan vandaag vroeg op pad, mede omdat we zo veel mogelijk tijd willen doorbrengen in het Abel Tasman National Park, mede omdat het toilet op onze slaapplek ongelofelijk goor is.
Hoe dichter we bij de kust komen, hoe zonniger het wordt! Het is druk in het vakantiedorpje Kaikeriteri, voor velen en ons het startpunt voor een trip naar het nationaal park. Ik gok dat iedereen wel wat zon kan gebruiken na al die regen. Het liefste wil ik het park ingaan per kayak, dat ziet er zo mooi uit op alle foto’s, kayakken door de kraakheldere zee. Maar hoe vroeg we ook zijn, we zijn net te laat voor de kayaktour. Dan laten we ons door een boot afzetten ergens middenin het park, 4 baaitjes verder, op Medlands Beach. Om 16.00 haalt de boot ons weer op in de eerste baai, Torrent Bay, 12 km teruglopen. Deze route maakt deel uit van de Abel Tasman Coast Track, 1 van de 9 Great Walks. Kunnen we die ook weer afstrepen!
Onderweg naar ons afzetpunt vaart de boot eerst nog langs een zeehondenkolonie, met baby zeehondjes! Leuk om te zien! Minder leuk om te zien dat de kayakkers nog veel dichter bij de zeehondjes komen als ons.. Maar we missen niet heel veel, het zeewater is troebel door al de regenval.
Dit nationaal park is echt een paradijs, mooi groenkleurig zeewater en goudgele zandstranden. Inclusief het bij een paradijs behorende weer! We lopen rond in een korte broek en hebben zelfs onze zwemkleding aan, je weet maar nooit.. Na een mooie wandeling, door regenwoud en over stranden komen we mooi op tijd aan in Torrent Bay, genoeg tijd om nog een duik te nemen. Een korte duik, het water is koud! Goed voorbereid als we altijd zijn, warmen we onszelf weer op op een kleedje met een biertje in de heerlijke herfstzon. Ook wij waren toe aan wat zon.

Pasen aan de andere kant van de wereld
Veel plaatsen zijn nog aan het herstellen van afgelopen week, zo ook de meeste gratis kampeerplekken. Die van vandaag is erg modderig, eerst helpen wij onze linkerburen met het busje uit de modder duwen, vervolgens hebben we zelf hulp nodig van onze rechterburen. Het is vandaag Pasen en dat ‘vieren’ we in Nelson. Helaas is alles gesloten én het regent weer eens. Nouja, alles behalve de bioscoop. Op eerste paasdag werk ik tijdens Beauty and the Beast een grote bak zoute popcorn en een grote zak m&m’s weg. Een zak pinda m&m’s, die lijken nog het  meest op chocolade eieren?
Gelukkig is het 2e paasdag weer zonnig en spenderen we deze net als de bewoners van Nelson op het strand. In de middag en de volgende dag rijden we verder door het gebied Marlborough Sounds, een prachtig doolhof van groene eilandjes en beboste bergen omgeven door de helderblauwe zee. We stoppen vaak onderweg om te genieten van de mooie baaitjes en de zon. Dit gebied heeft blijkbaar de meeste zonuren van Nieuw Zeeland. Wij geloven het graag, tijdens ons bezoek is het de hele tijd zonnig. Deze mooie route loopt tot Picton, een klein havenstadje vanwaar woensdag de veerboot vertrekt richting het Noordeiland. Deze hadden we geboekt voor donderdag, maar we zijn er nu toch en eigenlijk zijn we wel klaar met het Zuideiland. Na een lekkere red curry chicken pie (die komt in de top 3!), varen we ’s middags door de Cook Strait naar het Noordeiland, het Zuideiland achter ons latend.

Levendige hoofdstad
Tijdens zonsondergang legt de veerboot aan in de haven van Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Het is een grote stad, met veel en hoge gebouwen. Als we eindelijk op de kade zijn is het al donker, we rijden meteen naar de enige betaalbare slaapplek in de stad, een publieke parkeerplaats. Betalen gebeurt bij de parkeermeter, NZD14 voor 12 uur. Na een culinair hoogstandje, noodles met bonen uit blik, gaan we nog even naar het stadscentrum. Het is druk! Er zijn hartstikke veel restaurants en barretjes en alles zit bijna vol, en dat op een woensdagavond? We vinden het een coole stad, het lijkt op een kruising tussen Rotterdam en Melbourne. Na wat rondlopen komen we uit bij Food Court, een grote hal met alleen maar eettentjes met alle soorten keukens: Vietnamees, Chinees, Turks, Indiaas, Maleisisch, Thais en nog véél meer. We nemen als dessert dumplings, nieuwe verslaving sinds ons bezoek aan Shanghai. Hierna lopen we via Cuba Street, een hippe straat vol met winkels, koffiezaakjes en restaurants, terug naar ons slaapplekje. Er is nog steeds veel jeugd op straat, wat een levendige stad!
Om half 5 ’s nachts is Wellington helaas nog steeds een levendige stad met luidruchtige jeugd, we slapen er slecht van. Tijdens ons ontbijt lopen er allemaal mensen langs in pak op weg naar hun werk en wij staan hier ongewassen op een openbare parkeerplek en onze tanden te poetsen bij een openbaar toilet.. Ik ben blij dat we vanavond een ander slaapplekje hebben. Een plek iets buiten de stad, naast een bos inclusief wakker kraaiende haan. Om 07.00 uur wakker worden gemaakt is beter dan 05.00!

Wellington heeft veel te bieden, wandelingen, een bikepark, het heeft een mooie haven en een klein maar fijn strand. Het is ook een creatieve stad, er is veel streetart en veel artistieke gebouwen en beelden. We blijven 3 dagen in de hoofstad en maken gebruik van alles wat deze te bieden heeft. Vrijdagavond is de Wellington nightmarket, een markt met een alleen maar eetkraampjes, daar houden wij wel van! De sfeer is gezellig, er staat een bandje te spelen, het eten is lekker en de terasjes zitten vol. En wat is het een kleine wereld, als we een biertje zitten te drinken, loopt een jongen langs die we hebben leren kennen tijdens de keplertrack. Dan doen we nog maar een biertje, gezellig! Gelukkig is het vanacht rustig buiten, of we hebben het niet gemerkt, we hebben in ieder geval prima geslapen op de parkeerplaats.

Vandaag gaan we een flink stuk noordelijker reizen, we moeten alleen nog uitzoeken welke route we nemen. Gaan we via de oostkust, de westkust of binnendoor?

13 gedachten over “Het zonnige noorden”

1. Weer een leuk verhaal Nicolesjen! En wat zie je er goed uit! 😍

Geniet van de zon en het mooie nieuw Zeeland jullie!

😘

1. Het zoveelste eiland alweer 🙂 Ja we wandelen ons wat af! Als een wandeling korter dan 3 uur is, beginnen we er niet eens aan:o
      Zou wat voor jou zijn, Nieuw Zeeland 😉
      Groetjes!

2. Hoi nicole en daniel
    weer prachtige foto.s.
    zonnetje er weer bij dat geeft een lekker gevoel.
    julie hebben toch heel veel gezien .
    In bijna 4 maanden .
    Nog heel veel plezier .
    Groetjes kai en truus

3. Prachtig Nicole & Daniel! Jullie slapen op het dak van die camper? Niet helemaal bovenop maar you know what I mean 😉