Fort de France, Martinique

Bonjour

In Martinique liggen we de eerste 2 dagen in een haven aan een steiger. En in een haven liggen betekent: douchen, kleertjes wassen, onderhoud plegen, boot poetsen. Niet dat ik me nog niet heb gedoucht al die tijd hoor, alleen nog niet in echte douche. Wassen gebeurt meestal na de laatste plons van de dag even snel achter op de boot.

Le Marin, MartiniqueLe Marin, Martinique

Liggen in een haven betekent helaas ook: niet zomaar uit de boot de zee in springen en snorkelen wanneer je maar wilt. Ja, we hebben het zwaar. De automatische stuurpiloot van de zeilboot is kapot, al een tijdje. Dit maakt nu niet zoveel uit, we zijn nu toch met z’n drieën, maar voor de terugweg naar Nederland, de grote oversteek voor Bas, moet deze het weer doen. Op Martinique zit een dealer die een geheel nieuwe kan bestellen, duurt wel minimaal 5 dagen. Pas de problème, het eiland is groot genoeg en er is genoeg te zien. Na 2 nachtjes moeten we wel weg van de steiger, dan zijn de plekken gereserveerd voor Catamarans. Wij gaan een paar meter verder weer fijn aan een boei liggen. En weer fijn van de boot zo in de zee springen!
Dit eiland hoort bij Frankrijk en dat is te merken ook. Op ongeveer iedere hoek ligt een bakker met de bekende crèpes, baguettes en panini’s. Betalen gebeurt weer met euro’s en men spreekt inderdaad ongeveer niets anders dan frans. Als we het eiland gaan verkennen krijgen we nog net geen cultuurshock. Martinique wordt goed onderhouden, er zijn hier flatgebouwen, snelwegen, normaal geprijsde en grote supermarkten, Macdonalds. We staan zelfs in een file! Volgens ons Caribisch informatieboek kan Martinique het best verkend worden per auto. Wij huren er een voor 2 dagen, een Renault Twingo, met airco. De eerste dag gaan we naar de westelijke kant van Martinique. We bezoeken toeristische plaatsen, doen wat watersport, zwemmen een stukje en genieten van een panini met frietjes.

Stand up paddle, Trois IletsMarkt Fort de France

De tweede dag bezoeken we in de ochtend de hoofdstad Fort de France en genieten van een heerlijke lokale lunch. Bas heeft fijngesneden octopus, wat volgens hem heel lekker is, uuh, non merci. Na de lunch rijden we de bergen in, de natuur is weer prachtig. Dit keer lopen we door een stuk regenwoud waar er zo goed als geen pad is. Daniel loopt voorop en wij volgen. We doorkruisen wel 3 keer een rivier, en ik ben de eerste met natte voeten en benen vol modder. Geeft niets, even later spoelen we onszelf lekker af bij een waterval. Dit is trouwens al de derde waterval waar we onder staan, die vallen een beetje in het niet bij alles wat we doen.
In het weekend varen we een klein stukje verder naar een andere baai, bij het dorpje St. Anne. Het bevalt ons hier zo goed (en we moeten toch wachten) dat we wel 5 dagen blijven. De baai is omringd door een hagelwit strand en na een stukje varen in de dinghy vinden we het mooiste snorkelgebied tot nu toe. Het lijkt wel een aquarium. We snorkelen zo lang dat ik na afloop ril van de kou en we hebben van die rimpelige te lang in het water geweest handjes.
Het dorpje zelf is druk en heel gezellig. Iets buiten het dorpje is een mooi pad dat leidt door bossen, langs rotsen, mangrove meren en mooie stranden. 1 Diersoort heeft de overhand op dit eiland, er zijn wel duizenden gaten in het zand en af en toe laat de bewoner hiervan zich ook zien.

St. Anne, MartiniqueKrab martinique

We blijven hier tot 28 jan en varen dan door naar een baai voor de stad St. Pierre. Dit was vroeger de hoofdstad van Martinique. Dit ligt een stuk noordelijker, dan is de overtocht naar het volgende eiland Dominica niet zo lang. Onderweg zien we in de verte dolfijnen zwemmen! En 1 ervan maakt zelfs een salto in de lucht! In 1902 is er een vulkaanuitbarsting geweest bij St. Pierre, deze heeft alle 30.000 inwoners uitgeroeid. De gevolgen hiervan zie je nog steeds. Aan land en onder water, er zijn toen heel wat schepen gezonken.

St. Pierre, Martinique
In totaal zijn we wel 10 dagen in Martinique gebleven, het langste verblijf op een eiland ooit. Stiekem verlangen we wel weer naar locals die langs de boot komen, Engels sprekende mensen en minder luxe. Woensdag 29 januari gaan we vroeg in de ochtend richting Dominica, dit is hét natuureiland van de Cariben. Ik ben benieuwd.

3 gedachten over “Bonjour”

1. Hallo ,Nicole,Daniel en Bas.
    Wat hebben jullie weer genoten van jullie belevenissen op Martique,en ik geniet van jouw verhalen.
    Hopelijk kunnen jullie ook lang op Dominica blijven,ik heb de foto,s ervan al opgezocht,wat n prachtig eiland,daar is zoveel te zien dat jullie wel tijd tekort zullen hebben.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal over Dominica.
    Veel plezier daar allemaal.
    Liefs en grtjs ,Veroon.

2. Hoi Nicole, Daniel en Bas, wat heerlijk om weer even mee te genieten van jullie avonturen. Wat klinkt dat toch allemaal aanlokkelijk, zomaar de zee inspringen om je af te spoelen, snorkelen wanneer je maar wilt en de omgeving verkennen Een vrij leven! Fijn dat jullie zo genieten. Leuk je schrijven Nicole.
    lieve groet van Hanneke

1. Hoi Hanneke! Leuk dat je het ook leest! We hebben het hier wel heel goed ja 🙂 En genieten doen we ook volop. Groetjes!